Fråga och lyssna genuint

I god interaktion ger vi den andra tid att tänka, känna och uttrycka sig utan en känsla av brådska eller press. Det är viktigt i ett möte att vara helt närvarande i stunden utan distraktioner. Detta innebär att man fokuserar helt på den andra personen och inte låter till exempel telefonen eller andra saker ta uppmärksamheten. Aktivt lyssnande är också väsentligt. Det innebär inte bara att höra vad den andra säger, utan att förstå och svara på det. Du kan visa att du lyssnar genom att till exempel nicka eller ställa förtydligande frågor.

Interaktion som ökar känslan av samhörighet och meningsfullhet inkluderar även empati – förmågan att sätta sig i den andras situation, förstå dennes perspektiv och känslor. Det är också viktigt att respektera och värdera den andra personen. Detta kan uttryckas genom artighet, tacksamhet och uppmuntran. En öppen diskussion, där man är beredd att dela sina egna tankar och känslor ärligt och öppet, skapar förtroende och hjälper till att fördjupa relationen. Ett möte kräver också tillräckligt med tid och utrymme, så att båda parter kan känna sig lugna och hörda.

Varje person är expert på sitt eget liv

Varje individ känner sitt eget liv bäst – är expert på sitt eget liv. Ofta tror vi att vi vet hur vi bäst kan hjälpa andra, men istället för antaganden och gissningar kan vi fråga dem direkt hur vi som yrkespersoner kan erbjuda hjälp och stöd i olika situationer.

  • Hur kan jag hjälpa dig, hur vill du bli bemött?
  • Hur vill du bli hjälpt?
  • Hur visar sig eventuella utmaningar i interaktionen, vad hjälper?

När du ställer en fråga, se till att du har tid att lyssna på svaret. Ibland kan det vara svårt eller ta längre tid att svara. Utan att märka det kan du ställa flera frågor samtidigt och formulera dem så att svararen inte alltid vet om de ska svara ja eller nej. Ställ därför en direkt fråga i taget och använd ett klart och enkelt språk.

Saker att beakta i interaktion

  • Vilket första intryck ger jag av mig själv?
  • Är jag genuint intresserad?
  • Värderar och respekterar jag den andra personen?
  • Är jag empatisk?
  • Bemöter jag individen på ett personligt sätt?
  • Är jag förtroendeingivande?

kartta

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics för att samla information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.