Kasper istuu pöydän ääressä

Kasper Strömman avasi myytin rakentamisen mysteeriä kokemusasiantuntijoille

Vaikka et juuri tällä hetkellä kokisi olevasi aivan huippu siinä, mitä teet – ei hätää! Tärkeintä on, että tiedät mitä ja kuka haluat olla ja rakennat määrätietoisesti itsestäsi sitä mielikuvaa.

Tämä oli mediapersoona Kasper Strömmanin keskeisin oppi huhtikuun lopulla pidetyn ÄK-hankkeen kokemusasiantuntijaillan kuuntelijoille. Oppi, jota hän on noudattanut myös itse.

– Fake it ’till you make it, eli feikkaa se, kunnes meikkaat sen, Kasper sanoo pilke silmäkulmassa.

Vuoden graafikko 2013, menestyjä, influensseri, huippudesigneri, huippuasiantuntija, politiikan asiantuntija – kaikki Kasperista sanottua. Miehen omat opit tuntuvat toimivan myös käytännössä, sillä vain osa edellä mainituista titteleistä on Kasperin itsensä kehittämiä.

Kasper onkin loistava esimerkki henkilöbrändin rakentamisesta, vaikka mies itse puhuu henkilöbrändin sijaan mieluummin myytin rakentamisesta. Henkilöbrändi tai myytti, miehen ansioluettelo on täynnä toinen toistaan vaikuttavampia titteleitä. Ja töitä piisaa.

Kasperin mukaan myytti itsestä täytyy rakentaa itse.

– Koska ei sitä kukaan muukaan tee, hän toteaa hieman lakoniseen tyyliin.

Valintoja ja toistoa

Se tapa, jolla Kasper hyödyntää sosiaalista mediaa ja omaa persoonaansa ovat synnyttäneet julkisen roolihahmon nimeltä Kasper Strömman. Kasper painottaa kuitenkin, että se, mitä hän kertoo itsestään, ei ole sattumanvaraista vaan rajattu tiettyihin asioihin. Hän ei esimerkiksi koskaan esittele perhettään julkisuudessa.

– Valintojen tekeminen on myytin rakentamisessa tärkeää, ja jokainen voi itse päättää, mitä puolia tuo esiin. Voit olla halutessasi vaikka koiranomistaja tai rivitaloasuja, Kasper naurahtaa.

– Myös toisto on toki tärkeää. Sen voi ottaa haasteena itselleen, että yrittää keksiä jotain sisältöä säännöllisesti, Kasper avaa myytin rakentamisen mysteeriä.

Kasperin mukaan kaikilla on jotain osaamista, ja siitä kannattaa kertoa muillekin. Etenkin ”epätäydellisyys” on kiinnostavaa. Ja jos mokaa, siitä kannattaa kertoa, sillä se luo sympatiaa.

Terveyden perusjuttuja pitäisi markkinoida

Vaikka Kasperin julkisuuskuvan rakentamisessa juuri sosiaalisella medialla on iso rooli, hän kertoo poistaneensa kaikki ilmoitukset puhelimestaan ja lukee sähköposteja tai vastailee viesteihin vain silloin, kun kokee että on niiden aika.

– Jatkuva puhelimen räplääminen ei tee hyvää kenenkään mielenterveydelle, hän pohtii.

Mielenterveydestä puheenollen, Kasper on ennen Vaasaan tuloaan lomaillut Tanskassa, maailman toiseksi onnellisimmassa maassa. Ja nyt ollaan Vaasassa – tunnetusti maailman onnellisimmassa kaupungissa. Mutta kannattaako onnellisuutta edes tavoitella, ja miten Kasper pitää huolta omasta mielenterveydestään?

– Minulla on siinä mielessä hyvä tuuri, etten ole kokenut mielenterveyden haasteita. Minulle on suotu esimerkiksi todella hyvät unenlahjat. Muuten ajattelen, enkä tarkoita tällä väheksyä kenenkään kokemusta, että ihan terveyden perusasiat, kuten hyvä ravinto, uni ja liikkuminen, ansaitsisivat tulla nostetuksi nykyistä enemmän esille, hän toteaa.

Kasperin mukaan on kuitenkin hyvä, että kaikenlainen erähenkisyys ja luonnossa liikkuminen on nyt muodissa.

– Trendikkäät ihmiset kulkevat Haglöfsin takeissa ja Patagonian huppareissa, ja kaikki näyttävät siltä, kuin olisivat juuri tulossa tai lähdössä trekkeilemään. Isossa kuvassa sehän on vain hyvä asia, Kasper jatkaa.

Kiitämme Kasperia vierailusta ja toivomme kokemusasiantuntijoiden hyödyntävän jaetut opit oman asiantuntijaprofiilin rakentamisessa.

Lisää samasta aiheesta