Miellen vuosittainen asumispalveluiden asiakastyytyväisyyskysely keräsi jälleen ennätysmäärän vastauksia, sillä jopa 91 prosenttia asiakkaista halusi vaikuttaa ja kertoa mielipiteensä. Vastausinnokkuus oli tasaista kaikkien kolmen asumispalveluyksikön kesken.
Tulosten mukaan Miellen asumispalveluyksiköiden asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä saamansa palvelun tasoon.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa tukeen
Yhtenä Miellen toiminnan tämän vuoden painopisteistä on ollut asiakkaan asema ja oikeudet. Vastaajista 95 prosenttia oli tyytyväisiä siihen, miten ohjaajat kannustavat asiakasta kohti omaa suuntaansa elämässä. 98 prosenttia koki saaneensa ohjaajilta tukea itsenäiseen päätöksentekoon.
Asiakkaan oikeuksia tuetaan, sillä 97 % vastaajista ilmaisi tyytyväisyytensä siihen, että saa määritellä kuntoutuksensa tavoitteet itse.
Vastanneista asiakkaista 92 prosenttia oli tyytyväisiä siihen, miten ohjaajat kannustavat huolehtimaan omista oikeuksista.
”Tässä voisimme kuitenkin kehittyä ja keskustella asiakkaiden kanssa heidän oikeuksistaan yhä enemmän, koska asia on erittäin tärkeä”, Miellen asumispalveluiden palvelujohtaja Tiina Perälä arvioi.
Osallisuuden edistäminen on tärkeässä roolissa
Myös osallisuuden edistäminen on ollut yksi Miellen kuluneen vuoden tavoitteista. Miellessä tehtiin vuonna 2023 osallisuusohjelma, jossa jokaisella yksiköllä on omat, osallisuutta edistävät tavoitteensa. Osallisuusasioiden koetaan olevan hyvällä tolalla, sillä kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä ohjaajilta saamaansa tukeen.
Asiakkaista 89 prosenttia kokee saavansa ohjaajilta tarpeeksi vinkkejä toiminta- ja palvelumahdollisuuksista oman kodin ulkopuolella.
”On hienoa, että asiakkaamme ovat aktiivisia. Kehitämme keinoja, joilla voimme mielekkäästi tarjota erilaisia väyliä vertaistukeen ja osallisuuteen”, Perälä kertoo.
Perälä korostaa osallisuuden kokemuksen tärkeyttä, sillä osallisuus ja yhteys muihin ihmisiin lisää myös toivon tunnetta. Siksi onkin tärkeää luoda lisää mahdollisuuksia yhteiseen tekemiseen muiden asukkaiden kanssa.
Kyselyssä käsitellään myös läheisten mukana olemista toipumismatkalla asiakkaan toivomalla tavalla. Kysymys on joillekin asiakkaille haastava erilaisten taustojen takia. Perälä toteaakin, että keinovalikoimaa läheisten mukanaoloon toipumisen polulla tulee vielä tarkastella enemmän.
”Toteuttamistapojen osalta on muistettava tasavertaisuus ja ne asiakkaat, joilla ei ole läheisiä.”

Tulokset käydään läpi yhdessä
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset käytiin läpi perinteisesti asumispalveluyksiköiden asiakkaiden yhteisessä virkistyspäivässä Sommarbon mökillä.
Jälleen kaksi asiakasta halusivat vastuulleen tuloksien esittelyn muille läsnäolijoille. Esittely koettiinkin todella kiinnostavaksi ja kaikki keskittyvät kuuntelemaan tuloksia. Paikalla esitettiin myös suullisesti uusia ideoita toimintaan.
Perälä toteaa tavan olevan omiaan yhteisöllisyyden vahvistamiseen.
”Toimintamme kehittäminen on yhteinen asia kaikkien yksiköiden välillä. Meille on tärkeää mennä asiakkaiden toiveet edellä.”
Eri yksiköiden välinen tapaaminen huokuu yhteisöllisyyttä ja päivän aikana vallitsee todella hyvä ilmapiiri, jossa jokainen voi olla oma itsensä.