Mielle ry on julkaissut ’Kohtaamisen kartan’, jotta erilaiset kommunikointityylit ja tavat toimia vuorovaikutustilanteissa tulisivat paremmin huomioiduiksi asiakaskohtaamisissa.
’Kohtaamisen kartta’ on digitaalinen koulutus- ja itseopiskeluaineisto, joka on suunniteltu ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki paremmasta vuorovaikutuksesta ja aidosta kohtaamisesta kiinnostuneet. Aineisto on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
’Kohtaamisen kartta’ ei ole pelkkä teoriaopas, vaan se sisältää myös erilaisia menetelmiä, vinkkejä ja harjoituksia. Materiaalissa käsitellään laajasti toimivaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen keskeisesti vaikuttavia osa-alueita, kuten vireystilaa, aisteja, toiminnanohjausta, tunteita ja osallistamista.
Jokaisella tarve tulla kohdatuksi
Tapamme olla läsnä ja toimia vuorovaikutustilanteissa vaihtelevat, samoin kuin tapamme tulkita toisen toimintaa, eleitä ja sanoja. ’Kohtaamisen kartta’ tarjoaa tukea etenkin niihin tilanteisiin, joissa osapuolten taustat, toiminnan keinot tai kommunikointityylit poikkeavat selvästi toisistaan – näin voi olla esimerkiksi neurokehityksellisten häiriöiden sekä mielenterveyden haasteiden kanssa.
’Kohtaamisen kartta’ muistuttaa, että jokainen kohtaaminen on tilaisuus rakentaa luottamusta. Ensivaikutelman voi luoda vain kerran, ja huonon kokemuksen korjaaminen vie usein enemmän aikaa kuin heti onnistuminen.
”Lopulta ei ole merkitystä, millainen tausta tai millaisia haasteita meillä on – onko meillä keskittymisen haasteita, autismin piirteitä, masennusta tai stressiä. Jokainen meistä haluaa tulla kohdatuksi, nähdyksi ja kuulluksi – ja jokainen ansaitsee sen”, kertoo ohjaaja Emmi Karjanmaa Mielle ry:stä.
Tutustu ’Kohtaamisen karttaan’ osoitteessa: https://www.miellery.fi/kohtaamisen-kartta/
Bekanta dig med ’Möteskartan’ här: https://www.miellery.fi/sv/moteskartan/
’Kohtaamisen kartta’ on tuotettu yhteistyössä vaasalaisen Mielle ry:n ja Pohjanmaan hyvinvointialueen PrimaBotnia-hankkeen kanssa.